Internetová tržiště musí zemřít | Kapitola 3
Seznam kapitol
Dropshipment neboli prodej přes internetová tržiště nám předkládali jako téměř revoluční formu e-komerce. Dnes se ale ukazuje, že to je spíš takový bleší bazar plný podivných charakterů, které spíš poškozují jméno platforem, které je zastřešují.
Když se na to díváte, začínáte uvažovat o vrstvách a vrstvách lidí, kteří stojí mezi vámi a produktem a prostě žijí z přeposílání – a o kolik se to tím přeposíláním asi zdrželo.
Falšuje se i jídlo
Oficiální dovoz je do značné míry o tom, že drží oficiální kanály, které jsou kontrolovány směrem od výrobce, ale čínští výrobci to boří tím, že jim je buřt, kdo a jak to prodává, hlavně že se to prodává. Celý ten oficiální mechanismus nás má primárně chránit před šméčky, kterých je bohužel požehnaně.
Už jenom pokud jde o ty náhradní náušníky, najdeme občas na Aliexpressu pozoruhodné disclaimery typu: „Produkt nemá retailový obal. Chyba v rozměrech může být 0 – 1 cm vzhledem k tomu, že se měří ručně, pokud to nejste ochotni přijmout, nekupujte. Dodaná barva se může lišit od té, kterou vidíte na monitoru.“
Jako vážně – takovéhle podmínky tam fakt jsou – a zvlášť chyba v rozměrech do jednoho centimetru (pokud to tak fakt mysleli a nešlo o 0,1 cm) patří mezi ty těžko akceptovatelné. Řada čínských výrobců si vážně neláme hlavu s kvalitou výrobků – a to už s jejich kvalitou a autenticitou máme problémy i u nás, například v potravinách.
Víte vůbec, jak moc se potraviny více anebo méně oficiálně fejkují? Tak například o wasabi se říká, že je prakticky úplně jisté, že to originální jste nikdy v životě neochutnali. Ve skutečnosti se fejkují i takové věci, jako je extra panenský olivový olej a –nebo dokonce med!
Tržiště pro překupníky
Problém je v tom, že vytvoření vrstev překupníků, kteří pouze dropshipují, neřeší vůbec žádné problémy, ani ty s kvalitou, ani ty s fejky. Je to jenom jedna anebo více vrstev navíc, které zpomalují a přitom zdražují celý ten proces. Dropshipment by byl skvělá idea, pokud by se opravdu týkal toho, že nabídne malým místním výrobcům velké a bezpečné tržiště, které z nich vezme většinu obchodní práce, řešení transakcí a podobně.
Co se ale u nás reálně vyrábí takového, aby se to mohlo takhle prodávat? Dropshipment se označuje obvykle jako „digitální tržiště“ a popisuje stav s velkým množstvím malých prodejců, jenomže oni to reálně jsou jenom přeprodejci. Tím v podstatě nic nepřináší, respektive hlavně sdílí komunikační kanály, kterými se lze dostat k zákazníkům.