Retrogaming: Co a jak se hrálo na Commodore 64? | Kapitola 7
Seznam kapitol
Minule jsme si vyprávěli příběh vzniku nejslavnějšího herního počítače Commodore 64. Článek byl příliš dlouhý na to, abychom k němu dodali to, co je s C64 nerozlučně spjato. Jaké na něm vlastně byly hry? Jak se na něm hrálo? A jak na nás dnes tehdejší hry působí?
RPG a Adventury
Ultima IV
tato herní série možná nepředstavuje to, co si dnes pod žánrem RPG představujeme, nicméně v době jejího vzniku ještě klasické RPG neexistovaly. Hra nabízela obrovský svět, příběh, možnost zlepšování vlastností hrdiny, spoustu NPC, konverzace s nimi, prostě to, co má správná hra tohoto žánru nabízet. Zvláštní byl i systém osmi ctností, vycházejících z kombinací tří základních principů, který hrál ve vývoji osobnosti hráče podstatnou roli.
Ultima V
další z výše uvedené série.
Na závěr spíš jenom zmíním i adventury. Textových her byly spousty, ale pokud jde o klasické adventury z dřevních dob MS-DOSu, na Commodoru ještě nešlo o příliš oblíbený žánr. Hratelnost výrazně sráželo to, že jen málokdo měl myš, a tak se kurzor ovládal pomocí joysticku, což bylo otravné. Pořádný boom adventur nastal na PC a na Amize, kde to šlo s myší pohodlněji.
Maniac Mansion, Zak McKracken and the Alien Mindbenders – klasické adventury od Lucas Arts. Můžete je samozřejmě zkusit na C64, můj soukromý názor je, že mnohem lépe bude si je zahrát na některé z vícebitových platforem, bude to rychlejší, plynulejší a hratelnější.