Proč nepřišel Commodore 65 aneb jak nevyvíjet nové počítače
i Zdroj: Thomas Conté, CC BY-SA 2.0 DEED
Historie Článek Proč nepřišel Commodore 65 aneb jak nevyvíjet nové počítače

Proč nepřišel Commodore 65 aneb jak nevyvíjet nové počítače | Kapitola 3

Pavel Tronner

Pavel Tronner

22. 4. 2024 23:59 4

Seznam kapitol

1. CSG peče MOS CMOSem 2. Grafika pro osmibitovou Amigu 3. Ještě lepší, než se čekalo 4. Nefunguje? Sláva, máme čas něco přidat! 5. S koncem vývojáře končí C65

Vyprávěli jsme si, jak se Commodore pustil do mnoha slepých uliček, aby po dlouhé a usilovné snaze experimentálně zjistil, že jsou opravdu slepé. Nic proti tomu. Jen kdyby takové poznání nebylo zatraceně drahé. Do dnešního příběhu jsme si nechali historii vývoje slepé uličky, která patřila k těm nejdražším a nejdelším vůbec. Přitom šlo na první pohled o výtečný nápad.

Reklama

V průběhu roku 1988 získalo Nintendo na trhu v USA 70% zastoupení svých herních konzolí a zdálo se, že něco takového může reálně ohrozit pozici C64. Management stále více zmiňoval, že je nutné zastaralý počítač něčím nahradit. C128 v této roli selhal, tak kde vzít něco lepšího? Jeff Porter ale stále nechtěl riskovat, čekal, jak Gardei uspěje se svými čipy. Návrh 4510 byl dokončen v létě a 19. června 1988 byl hotový i finální design VIC III. Původní specifikace byly přitom ještě překonány:

  • Zpětná kompatibilita s VIC-II
  • 320×200×256 barev
  • 640×200×16 barev
  • 1280×200×4 barvy
  • Schopnost zvládnout všechny režimy prokládaně
  • Stejné sprity jako VIC-II
  • Paleta 4096 barev

Zároveň Gardei připravil specifikaci C65:

  • 128 kB RAM
  • 32 kB ROM
  • 4510 CPU / 1,7 nebo 3,5 MHz
  • Klávesnice s numerickým blokem
  • Porty pro kazetový magnetofon, RS232, sériový port jako C64, cartridge port a expanzní port podobný A500 umožňující rozšíření RAM o 512 kB, případně až na 1 MB
  • Kompatibilita s C64 neměla být stoprocentní, ale měla být zajištěna snadná portovatelnost starých her.

Koncem září 1988 bylo hotové schéma počítače, dokončené bylo i schéma paměťového modulu, jenže sestavit prototyp nebylo možné, protože nebyly k dispozici obvody 4510 a VIC-III. Přitom jak každý vidí, tak schopnosti grafického čipu překonávaly jak Amigu 500, tak i chystanou HiRes Denise z budoucího čipsetu ECS. Šlo o nesmírně ambiciózní videočip, který ve světě osmibitových počítačů vůbec neměl konkurenci. 

Proč nepřišel Commodore 65 aneb jak nevyvíjet nové počítače
i Zdroj: Thomas Conté, CC BY-SA 2.0 DEED

autor Thomas Conté, CC BY-SA 2.0 DEED

Až nyní, s koncem roku 1988 dal Jeff Porter souhlas s vývojem základní desky C65 a vývojem systémového softwaru. V této době také Gardei provedl pokus s kompatibilitou softwaru na prototypové desce z nepájivého pole, který ale dopadl dost bídně. Žádná z testovaných her z C64 nefungovala. Koncem roku proto C65 nebyl k dispozici ani v prototypu a bylo jasné, že vývoj zdaleka není u konce. Přesto se Jeff Porter rozhodl, že je nutné konečně tento tajný projekt oznámit Irvingu Gouldovi.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama