PC stále není mrtvé: Tak kdy konečně přijde ten mobilní převrat?
i Zdroj: Microsoft Designer (AI)
Zábava Článek PC stále není mrtvé: Tak kdy konečně přijde ten mobilní převrat?

PC stále není mrtvé: Tak kdy konečně přijde ten mobilní převrat? | Kapitola 3

Michal Rybka

Michal Rybka

4. 2. 2024 04:00 89

Seznam kapitol

1. Proč už nepoužíváme počítače? 2. Bez drátů a bez proudu 3. Smrt hraní 4. Počítat už nepotřebujeme 5. Příliš drahá zábava

Dlouhou dobu se mluví o tom, že mobily převálcují počítače. „A kdy se to jako má stát?“ smějí se mnozí. No – ono se to, podle všeho, už před nějakou dobou stalo. A nejenom to, trendy ukazují, že se situace naklání stále více na stranu mobilů a spíš se to zrychlí, než že by to brzdilo.

Reklama

Mobily a jejich aplikace jsou udělané tak, aby byly nejenom jednoduché a pochopitelné, ale přímo aby byly návykové a uživatelé na nich trávili co nejvíce času. Více času dovoluje ukazovat uživatelům více reklam – a zatímco na mobilech je model „ad supported freeware“ běžný a funkční, u počítačů je naopak neobvyklý. 

Tento trend vede k něčemu, co se nazývá „smrt hraní“: Na mobilech jednoznačně dominují freemium hry, které v podstatě vytlačily klasické hry a nahradily je designově jednoduchými hrami typu Candy Crush, které dnes mají více než čtrnáct tisíc levelů (!), které tu jsou primárně od toto, aby od sebe oddělovaly přehrávání reklam. A funguje to, prostě jim to funguje. Můžeme o tom pochybovat, můžeme si na to stěžovat, ale to je asi tak všechno, co s tím můžeme dělat.

V zásadě se dá říci, že počítač se používá primárně pro práci a mobil pro zábavu – a počítače si tedy budou pořizovat hlavně ti, kteří chtějí pracovat. U nás je velkým faktorem hraní a tradiční PC herní komunita, za Západě se ale hraje primárně na konzolích, což řadu lidí vede k tomu, že nemusí mít vlastní počítač: Ne, dnes si pohodlně vystačíte s konzolí a s mobilem. 

Situaci opravdu nepomáhá to, že se z PC hraní stává docela exkluzivní záležitost. Na nové hry potřebujete velké SSD, což by se asi dalo ještě přežít, ale ceny grafik jsou prostě zdrcující. Byly doby, kdy jsem považoval za naprostou magořinu utratit víc než 20 tisíc korun za Voodoo 2 SLI, dnes vám to stačí tak na kartu střední třídy. Ceny grafických karet oddělily od sebe „kancelářské“ a „herní“ počítače víc než jindy, protože slušné PC na práci stojí často míň než jenom pouhá grafika. 

Koupit si dnes moderní a výkonné herní PC je něco jako byla aplikace „I am rich“, protože to jednak přijde na velké peníze – a navíc je docela slušná šance, že pokud nejste rentriéři, tak hraním zas až tolik času nestrávíte, což činí takovou koupi ještě problematičtější. Navíc je tu ten problém, že s PC jste stacionární, totiž buď to sedí u vás pod stolem – anebo si pořídíte laptop, ale i s tím si musíte sednout anebo lehnout. Občas se mi stává, že píšu články z konferencí, kde si není laptop o co opřít, takže ho tak nějak svírám mezi stehnem a zápěstím – a to vážně není žádná hitparáda! Práci ve stoje si s tím představit nedokážu.

Navíc nastává paradoxní situace, kdy se celá řada mobilů prodává dráž než počítače. U ohebných telefonů je padesát tisíc celkem běžná cena a mnoho výkonných mobilů se prodává přes třicet tisíc. To vyráží dech asi jenom konzervám, protože jim je divné, že by telefon s odhadovanou životností kolem tří let měl stát víc než počítač, u kterého lze počítat s životností alespoň pět let. Lidem, kteří mají jenom mobil, to ale nijak divné nepřijde.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama