Game Story: Na tenhle seriál jsem čekal třicet let | Kapitola 3
Seznam kapitol
Zvonečkem to začalo, zvonečkem to končí, řekl by někdo. Po třiceti letech očekávání a zklamání přichází na Českou televizi seriál, který s vtipem, ale také s respektem mapuje historii tvorby her v Čechách a na Slovensku!
Seriál se věnuje také vzniku scény herních časopisů, které zahrnovaly Excalibur, Score a Level a také více anebo méně šíleným historkám kolem jejich vzniku, řevnivosti a také malérům, které přinesli jejich šéfredaktoři Andrej Anastasov a Ondřej Průša.
Vzácný záběr Martina Ludvíka, který vytvořil časopisově herní trh, ale vzhledem k jeho plánům, financím a celkovým výsledkům je obecně považován za mimozemšťana.
Na to vzpomíná hlavně Jakub Červinka, který v té době s obřími hrnky kafe Score a další časopisy lámal – a také dlouholetý šéfredaktor Levelu Honza Herodes.
Jakub „Červ“ Červinka a jeho masivní kolekce originálních originálek. Srdcař odjakživa!
Honza Herodes vypadá pořád stejně. Je to možná magie, ale taky to je fakt.
Celý samostatný díl je věnovaný JRC a vzniku Bohemia Interactive, ve kterém na začátky obchodování s hrami vzpomíná Slavomír Pavlíček – a na začátky vývoje her pod křídly JRC zase zakladatel Bohemky Marek Španěl.
Další díl se věnuje vzestupu SCS Software, vyprávěnému Pavlem Šeborem a jejich pozoruhodnému úspěchu s truck simulátorem Euro Truck Simulator – jo, lidi na celém světě baví jezdit s truckem!
A samozřejmě mapuje také úspěch Hyperbolic Magnetism a později Beat Games, které založili Ján Ilavský a Vladimír Hrinčár – a kteří spolu se skladatelem Jaroslavem Beckem vytvořili fenomén, který do značné míry formoval trh s VR headsety.
Ján Ilavský dobyl Facebook – a nyní přichází otázka, co bude dělat dál?
A to je co říct, protože o našich hrách se dá říct všechno možné, ale jenom u nich je pravda, že opravdu ovlivňovali trh s hardwarem!
Určitým filozofickým protikladem těchto mainstreamových úspěchů je příběh Jakuba Dvorského a jeho Amanity, jež je tvořivá a hravá a přináší díla, která představují spíš digitální umění ve stylu klasické české animace.
Jakub Dvorský pod jeho samorostem plným inspirace.
Jiným pozoruhodným dílem, kterému se seriál věnuje, je Factorio, které vytvořili Michal Kovařík a Tomáš Kozelek – a které na cestě ke svému dokončení prošlo v podstatě naprostou existenční krizí a možná i klinickou smrtí. Celá série končí pohledem na budoucnost a na roli žen ve vývoji – a tam mě tedy překvapilo to, že se tvůrci zaměřili opravdu jen na ty nastupující a ne na ty, které už něco na poli vývoje her udělaly. Těch je hodně a to, že je tu neuvidíme, je trochu škoda.
Celá ta věc je braná hodně z rychlíku a je svěží a vtipná, což je dobře, protože něco takového tu ještě nebylo. Přeskakuje mnoho kapitol a tvůrců, ale jak se říká, někde to skončit musí: Podstatné je, že to je reprezentativní z pohledu celku. Styl se mi líbí, je vidět, že tvůrce herní branže baví to je důležité: Opravdu nemá smysl, aby české hry a českou herní tvorbu komentovali lidi, kteří ji neznají anebo dokonce nemají rádi, to opravdu nemá žádný smysl. Tady se k tomu dostali lidi z generace, která hry i jejich tvůrce má ráda – a celé je to pojaté hodně s nadsázkou a s vtipem, občas až sakrastickým vtipem, což je naprosto v pořádku, protože takové to tehdy opravdu bylo. Bylo to do značené míry ujeté a prdlé – a úspěch anebo zkáza byl otázkou nejen časování, ale i štěstí a náhody.