V teniskách do obýváku? Test počítače Cooler Master Sneaker X | Kapitola 18
Seznam kapitol
Nedaří se vám zlákat dívku pod příslibem prohlídky sbírky motýlů? Co takhle ji zaujmout nabídkou vyzkoušení herního počítačového děla, jaké by si ani ve snu nedokázala představit. Pokud k tomu pozvání připravíte správnou atmosféru, nejlépe v lehce potemnělé místnosti s lahví dobrého moku, tak máte o úspěch postaráno. Nezapomeňte ovšem na záložní plán, jak ji později od toho počítače odtrhnout. Doporučuji například nenadálý výpadek elektřiny s následným přechodem na osvětlení pomocí svíček.
Posledním herním titulem, který použiji pro ověření výkonu sestavy Cooler Master Sneaker X, bude Shadow Of The Tomb Raider Definitive Edition. Jedná se o závěrečný díl trilogie v hlavní roli se sličnou britskou archeoložkou Larou Croft, která nás tentokrát vezme na svou dobrodružnou výpravu do Peru a Mexika. Budeme se kochat vylepšenou grafikou hry a také dosud nejlépe detailně propracovanou postavou hlavní hrdinky.
Hra má přímo v sobě zabudovaný benchmark, takže v tomto případě se nebudu muset spokojit s hodnocením výkonu sestavy pouze v jediné scéně. Jako vždy začnu od nižší úrovně nastavení kvality obrazu, v tomto případě High. Předvolby jednotlivých prvků nastavení grafiky hry vidíme na obrázku níže. Prozatím testuji bez aktivování ray tracingu a rozhodně bez zásahu funkcí DLSS, XeSS či FidelityFX.
Rozlišení 1920 × 1080 / kvalita High
Nejprve si vyzkoušíme výkon sestavy v rozlišení 1920 × 1080. Snímek obrazovky monitoru je automaticky interpolován do rozlišení 3840 × 2160. Vybral jsem si konkrétní okamžik scénáře benchmarku, pomocí nějž se pokusím porovnávat provozní vlastnosti sestavy. Grafická karta je zde nyní vytížena na 64 % a při spotřebě 209 W má teplotu 60 °C. Procesor souběžně vykazuje při 37% vytížení teplotu 74 °C a spotřebu 187 W. Okamžitá snímková frekvence je 231 FPS.
Obrazovka s výsledky na konci benchmarku vypočítala průměrnou snímkovou frekvenci na 311 FPS.
Vybírám si ještě jeden konkrétní okamžik scénáře benchmarku, v němž měřím spotřebu celé sestavy na zásuvce napájení. V tomto průběhu zaznamenávám okamžitou spotřebu 487 W.
Rozlišení 2560 × 1440 / kvalita High
Při stejném nastavení kvality High zvyšuji rozlišení na 2560 × 1440 obrazových bodů. Grafická karta zvedla vytížení až na 100 % a při spotřebě 278 W měla teplotu 67 °C. Procesor naopak své vytížení snížil na 35 % při teplotě 78 °C a spotřebě 184 W. Okamžitá snímková frekvence byla 208 FPS.
Výsledková obrazovka na konci benchmarku vypočítala průměrnou snímkovou frekvenci na 261 FPS.
Spotřeba na zásuvce se zvedla na 507 W.
Rozlišení 3840 × 2160 / kvalita High
Pojďme se podívat na nejvyšší rozlišení 3840 × 2160 obrazových bodů. Grafická karta zůstává vytížena na 100 % a při rekordní spotřebě 312 W má teplotu 70 °C. Vytížení procesoru dále kleslo až na 23 % a s tím také klesla teplota na 68 °C a spotřeba na 117 W. Okamžitá snímková frekvence je 128 FPS.
Průměrná snímková frekvence po dokončení benchmarku činila 150 FPS.
Spotřeba na zásuvce s výrazným snížením snímkové frekvence klesla na 478 W.
Pro další sérii průchodů benchmarkem zvyšuji kvalitu grafické stránky hry na úroveň Highest. Opět testuji bez aktivování ray tracingu a bez použití DLSS, XeSS či FidelityFX.
Rozlišení 1920 × 1080 / kvalita Highest
Ve výchozím rozlišení byla grafická karta vytížena na 97 % a při spotřebě 239 W měla teplotu 62 °C. Procesor souběžně vykázal při 39% vytížení teplotu 76 °C a spotřebu 194 W. Okamžitá snímková frekvence byla 223 FPS.
Obrazovka s výsledky na konci benchmarku vypočítala průměrnou snímkovou frekvenci na 298 FPS.
Na zásuvce napájení jsem zaznamenal okamžitou spotřebu 513 W.
Rozlišení 2560 × 1440 / kvalita Highest
Při stejném nastavení kvality Highest zvyšuji rozlišení na 2560 × 1440 obrazových bodů. Grafická karta zvedla vytížení až na 100 % a při spotřebě 292 W měla teplotu 68 °C. Procesor naopak své vytížení snížil na 33 % při teplotě 77 °C a spotřebě 173 W. Okamžitá snímková frekvence byla 186 FPS.
Výsledková obrazovka na konci benchmarku vypočítala průměrnou snímkovou frekvenci na 242 FPS.
Spotřeba na zásuvce se pohybovala na úrovni 507 W.
Rozlišení 3840 × 2160 / kvalita Highest
Tuto sérii zakončíme nejvyšším rozlišením 3840 × 2160 obrazových bodů. Grafická karta pochopitelně zůstává vytížena na 100 % a při vysoké spotřebě 313 W má teplotu 70 °C. Vytížení procesoru dále kleslo až na 22 % a s tím také klesla teplota na 67 °C a spotřeba na 102 W. Okamžitá snímková frekvence byla 108 FPS.
Průměrná snímková frekvence po dokončení benchmarku činila 131 FPS.
Spotřeba na zásuvce s výrazným snížením snímkové frekvence klesla na 462 W.
Rozlišení 1920 × 1080 / kvalita Highest + Ray Tracing Ultra
U další série testů zůstaneme v nejvyšší grafické kvalitě Highest a navíc aktivujeme ray tracing. Přitom nezůstaneme při zemi a hned u něj nastavíme nejvyšší kvalitu Ultra.
Grafická karta byla vytížena na 100 % již ve výchozím rozlišení 1920 × 1080 a při spotřebě 262 W měla teplotu 65 °C. Procesor souběžně vykázal při 37% vytížení teplotu 75 °C a spotřebu 178 W. Okamžitá snímková frekvence byla 181 FPS.
Obrazovka s výsledky na konci benchmarku vypočítala průměrnou snímkovou frekvenci na 230 FPS.
Na zásuvce napájení jsem zaznamenal okamžitou spotřebu 485 W.
Rozlišení 2560 × 1440 / kvalita Highest + Ray Tracing Ultra
Zvyšujeme rozlišení na 2560 × 1440 obrazových bodů a zůstáváme u předchozího nastavení. Grafická karta byla vytížena na 99 % a při spotřebě 290 W měla teplotu 67 °C. Procesor své vytížení snížil na 31 % při teplotě 66 °C a spotřebě 116 W. Okamžitá snímková frekvence byla 136 FPS.
Výsledková obrazovka na konci benchmarku vypočítala průměrnou snímkovou frekvenci na 164 FPS.
Spotřeba na zásuvce mírně klesla na úroveň 473 W.
Rozlišení 3840 × 2160 / kvalita Highest + Ray Tracing Ultra
Tuto sérii opět zakončíme nejvyšším rozlišením 3840 × 2160 obrazových bodů. Grafická karta běží na 100 % a při vysoké spotřebě 311 W má teplotu 69 °C. Vytížení procesoru s vysokým rozlišením opět kleslo až na 20 % a s tím také hluboce klesla teplota na 55 °C a spotřeba na 76 W. Okamžitá snímková frekvence byla již jen 80 FPS.
Průměrná snímková frekvence po dokončení benchmarku činila stále docela přijatelných 87 FPS.
Spotřeba na zásuvce s výrazným snížením snímkové frekvence klesla na 414 W.
Jak vidíme, hra Shadow Of The Tomb Raider Definitive Edition je na sestavě Cooler Master Sneaker X plynule hratelná ve všech předvolených úrovních nastavení kvality grafického zpracování obrazu. Hledal jsem v předvolbách, jak bych mohl kvalitu obrazu ještě zvýšit a našel jsem jen možnost zvýšení úrovně detailů z High na Ultra. Vyzkoušíme si tedy nyní, jak se toto zvýšení úrovně detailů projeví na snímkové frekvenci v tom nejvyšším 4K rozlišení.
Rozlišení 3840 × 2160 / kvalita Highest + Ray Tracing Ultra + Level Of Detail Ultra
Takže mám nastavenu nejvyšší úroveň detailů a rozlišení 3840 × 2160 obrazových bodů. Grafická karta běží na 99 % a při spotřebě 310 W má teplotu 69 °C. Vytížení procesoru se pohybuje na úrovni 19 % při teplotě 58 °C a spotřebě 78 W. Okamžitá snímková frekvence dosahuje 78 FPS. Jedná se tedy o hodnoty velmi podobné předchozímu stavu s nižší úrovní detailů. Zřejmě těch detailů ve scéně již moc nepřibylo.
Také průměrná snímková frekvence po dokončení benchmarku se s 86 FPS prakticky neliší.
Spotřeba na zásuvce se lehce zvýšila na 424 W, ale ta se v průběhu testování dynamicky mění, takže jsem zřejmě v tomto případě zaznamenal zrovna nějakou špičku.
Rozlišení 3840 × 2160 / Highest + RT Ultra + LOD Ultra / SMAAT2×
S nejvyšší úrovní detailů a s rozlišením 3840 × 2160 obrazových bodů vyzkouším nyní výkon sestavy po změně vyhlazování (Anti-Aliasing) z TAA na SMAAT2×. Grafická karta v tomto režimu opět běží na 99 % a při spotřebě 313 W má teplotu 70 °C. Vytížení procesoru se drží na úrovni 19 % při teplotě 56 °C a spotřebě 77 W. Okamžitá snímková frekvence dosahuje 76 FPS, takže dopad na výkon sestavy je minimální.
Průměrná snímková frekvence po dokončení benchmarku lehce klesla na 83 FPS.
Spotřeba na zásuvce 415 W odpovídá ostatním výsledkům zaznamenaným v tomto nejvyšším rozlišení.
Rozlišení 3840 × 2160 / Highest + RT Ultra + LOD Ultra / SMAA4×
Konečně zde máme poslední disciplínu, u niž jsem změnil vyhlazování (Anti-Aliasing) ze SMAAT2× na náročnější SMAA4×. Grafická karta v tomto režimu opět běží na 99 % a při spotřebě 316 W má teplotu 70 °C. Vytížení procesoru se pohybuje na úrovni 20 % při teplotě 53 °C a snížené spotřebě 53 W. Okamžitá snímková frekvence dosahuje 55 FPS a sestava jde tak vůbec poprvé v této hře do kolen, tj. pod 60Hz frekvenci obyčejného monitoru.
Ovšem nebude to tak horké, jak by se mohlo zdát z předchozího snímku. Průměrná snímková frekvence po dokončení benchmarku se totiž udržela na akceptovatelných 65 FPS.
Jelikož se procesor v tomto graficky náročném nastavení doslova flákal, zaznamenal jsem na zásuvce rekordně nízkou spotřebu sestavy 394 W.
Výkon sestavy Cooler Master Sneaker X ve hře Shadow Of The Tomb Raider Definitive Edition umožňuje i při nastavení 4K rozlišení v nejvyšší možné kvalitě plynulý chod na obyčejném monitoru s pracovní frekvencí 60 Hz. Rychlejší monitor se bude hodit pro nižší rozlišení, nebo pro nastavení nižší kvality obrazu.
Snímky obrazovky jsem uložil v nejvyšším 4K rozlišení, takže lze vzájemně porovnávat kvalitu zpracování obrazu v jednotlivých režimech.
Na závěr připojuji tabulku s rekapitulací výsledků průměrné snímkové frekvence ze všech disciplín.
Shadow Of The Tomb Raider Definitive Edition | |
1920 × 1080 / High: | 311 FPS |
2560 × 1440 / High: | 261 FPS |
3840 × 2160 / High: | 150 FPS |
1920 × 1080 / Highest: | 298 FPS |
2560 × 1440 / Highest: | 242 FPS |
3840 × 2160 / Highest: | 131 FPS |
1920 × 1080 / Highest + ray tracing Ultra: | 230 FPS |
2560 × 1440 / Highest + ray tracing Ultra: | 164 FPS |
3840 × 2160 / Highest + ray tracing Ultra: | 87 FPS |
3840 × 2160 / Highest + RT + LOD Ultra: | 86 FPS |
3840 × 2160 / Highest + RT + LOD Ultra / SMAAT2×: | 83 FPS |
3840 × 2160 / Highest + RT + LOD Ultra / SMAA4×: | 65 FPS |