V teniskách do obýváku? Test počítače Cooler Master Sneaker X
Sestavy Recenze V teniskách do obýváku? Test počítače Cooler Master Sneaker X

V teniskách do obýváku? Test počítače Cooler Master Sneaker X | Kapitola 4

Petr Kupský

Petr Kupský

5. 4. 2024 10:30 19

1. Úvod 2. Představení sestavy – exteriér 3. Představení sestavy – interiér 4. Představení sestavy – rozborka 5. Představení sestavy – příslušenství a první spuštění 6. Představení komponent sestavy 7. Představení periferií sestavy 8. Provozní vlastnosti – teploty 9. Přetaktování procesoru, nastavení křivky ventilátorů 10. Výkon procesoru – Intel XTU Benchmark a CPU-Z Benchmark 11. Výkon procesoru – Cinebench R23
12. Výkon a teplota grafické karty – FurMark 13. Kancelářský výkon sestavy – PCMark 10 14. Výkon sestavy ve virtuální realitě – VRMark 15. Výkon sestavy všeobecně – 3DMark 16. Herní výkon sestavy – Metro Exodus Enhanced 17. Herní výkon sestavy – Crysis 3 Remastered 18. Herní výkon sestavy – Shadow Of The Tomb Raider Definitive Edition 19. Hlučnost a spotřeba sestavy 20. Problém AIO chladiče procesoru 21. Hodnocení a závěr

Nedaří se vám zlákat dívku pod příslibem prohlídky sbírky motýlů? Co takhle ji zaujmout nabídkou vyzkoušení herního počítačového děla, jaké by si ani ve snu nedokázala představit. Pokud k tomu pozvání připravíte správnou atmosféru, nejlépe v lehce potemnělé místnosti s lahví dobrého moku, tak máte o úspěch postaráno. Nezapomeňte ovšem na záložní plán, jak ji později od toho počítače odtrhnout. Doporučuji například nenadálý výpadek elektřiny s následným přechodem na osvětlení pomocí svíček.

Boční kryt na pravé straně skříně Cooler Master Sneaker X lze snadno odstranit po demontáži dvou šroubů. Tím si uvolníme přístup do prostoru před vertikálně upevněnou základní deskou formátu Mini-ITX.

Sestava Sneaker X se ve velké míře spoléhá na přirozené větrání vnitřního prostoru, založené na známém principu, že teplejší vzduch stoupá vzhůru. Není zde žádný ventilátor, který by zajistil nucený odtah zahřátého vzduchu. Chladný vzduch je do skříně nasáván zejména trojicí ventilátorů AIO chladiče. Pro průchodu radiátorem na dně šasi proudí částečně zahřátý vzduch vnitřním prostorem vzhůru okolo napájecího zdroje, grafické karty a základní desky.

Vstupní ventilátor napájecího zdroje tak bude za provozu nasávat směs zahřátého vzduchu od radiátoru a chladného vzduchu z okolního prostředí přicházejícího pasivně bokem skříně. S chlazením grafické karty pomůže boční ventilátor skříně, avšak pasivní chladiče výkonových prvků základní desky se musí spokojit pouze s přirozeným proudem zahřátého vzduchu z radiátoru.

No vlastně ty chladiče výkonových prvků nejsou úplně pasivní. Základní deska ASUS ROG STRIX Z790-I GAMING WIFI je vybavena dvojicí miniaturních vysokorychlostních ventilátorů. Jeden z nich slouží k chlazení VRM napájecí kaskády a druhý k chlazení čipsetu a SSD. S chlazením až dvou SSD disků M.2 formátu by měl pomoci bohatě dimenzovaný vícevrstvý chladič, nacházející se na následujícím obrázku nad blokem chladiče procesoru.

Většina kabelů od základní desky k napájecímu zdroji a AIO chladiči je vedena podél radiátoru prostorem pod plechovým dnem šasi. Podlouhlý otvor pro průchod kabelů do tohoto prostoru je opatřen gumovou průchodkou. Dvojice SATA konektorů pro připojení případného 2,5“ disku směřuje do prostoru mezi základní deskou a napájecím zdrojem.

Po uvolnění dvou šroubů lze demontovat také plastový kryt na levém boku skříně. Tím si uvolníme prostor k následné demontáži bočního ventilátoru skříně.

Tento ventilátor je společně se svou ochrannou mřížkou přišroubován dlouhými šrouby k ocelovému rámu šasi. Jedná se o ARGB PWM 120mm ventilátor Cooler Master MF120 HALO2 s provozním rozsahem 0 – 2050 RPM.

Po demontáži bočního ventilátoru si můžeme prohlédnout výkonnou a luxusní grafickou kartu ASUS NVIDIA GeForce RTX 4080 16GB PRO ART.

V případě čištění skříně lze grafickou kartu poměrně snadno vyjmout. Stačí k tomu rozpojit 12pinový napájecí kabel a uvolnit dva šroubu u zadní záslepky. Po odemčení PCIe 16× konektoru na prodlužovacím kabelu grafiku vysadíme nejprve vzhůru a následně ji směrem dopředu ze skříně vytáhneme.

Během předchozího testování ve dvou redakcích již skříň dokázala nabrat nějaký prach, který se soustředil na dně šasi na povrchu plechového krytu pod grafikou. Mezi zadní stěnou grafické karty a svislou přepážkou zůstává zachován poměrně široký volný prostor umožňující vedení tlustého 24pinového ATX kabelu a současně odvod zahřátého vzduchu od radiátoru vodního chlazení.

Tento volný prostor bude zčásti využívat i grafická karta, která má ve svém chladiči prostup pro průchod vzduchu skrze žebrování. Plášť kompaktního a esteticky povedeného chladiče grafické karty je kovový, dojem luxusního produktu umocňují detaily ve zlaté barvě.

Otvor ve svislé přepážce šasi umožňuje pohled na výrobní štítek napájecího zdroje. Z něj se dozvídáme, že se jedná o SFX napájecí zdroj o výkonu 850 W a s účinností 80 Plus Gold. Domnívám se, že tento otvor je zbytečný a zde spíše nevhodný.

Stejný zdroj jsem měl možnost otestovat nedávno ve skříni Cooler Master NCore 100 MAX, a proto už vím, že je velmi citlivý na teplotu. Se zahřátím rychle zvyšuje otáčky svého ventilátoru a stává se docela hlučným. Z obrázku grafické karty je zřejmé, že plášť zdroje za otvorem v přepážce bude přímo vystaven proudu zahřátého vzduchu z otvoru chladiče grafiky. To by za provozu mohlo nechtěně zvyšovat teplotu zdroje a tím i jeho hlučnost.

V rozborce skříně lze dále pokračovat demontáží bloku spodního plechového krytu spojeného se svislou středovou přepážkou. Pozici horní hrany přepážky fixuje ocelová tyč se zářezem uprostřed, kterou v šasi drží dva šrouby. V prvním kroku musíme tuto tyč odstranit. Pak již stačí uvolnit dva šrouby s velkou hlavou u přední hrany plechového krytu a celý blok i s napájecím zdrojem a základní deskou ze šasi vyjmout.

Chtěl jsem vám to předvést, ale po nadzvednutí bloku o pár centimetrů jsem narazil na kabely vedoucí do základní desky a rozbočovače, které mě dál nepustily. Nechtěl jsem zasahovat do poctivě svázaných kabelů, takže jsem rozborku skříně v této fázi ukončil.